کسب و کار اینترنتی


تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی شده است. منابع مختلفی به ارائه تعریف از کسب و کار اینترنتی پرداخته اند. تنوع سایتهایی که چنین تعاریفی را ارائه داده اند چنان زیاد است که نمیتوان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را یافت، مثلاً سایت رسمی دولت استرالیا این تعریف را از کسب و کار اینترنتی ارائه داده است: کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یک سرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد. گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به چه معناست؟

کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیکی نیز شناخته میشود، هر نوع فعالیت تجاری است که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می شود. یک صاحب تجارت که بخش یا تمام فعالیت تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام میدهد، بعنوان گرداننده یک تجارت آنلاین شناخته میشود. گرداندن یک تجارت اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش آنلاین و یا ارائه سرویس های آنلاین باشد. دامنه مشاغل آنلاین در صنایع مختلف بسیار گسترده است. هر کسی میتواند یک تجارت آنلاین را شروع کند. اگر شما کالایی منحصر به فرد یا ایده خلاقانه ایی داشته باشید. میتوانید راهی برای فروش و یا معامله آن بصورت آنلاین بیابید. شما صرفاً باید تعیین کنید که کالا و تجارت شما در فضای اینترنت چگونه برای مشتریان به نمایش گذاشته شود.

تعریف تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی

اگرچه که واژه های تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات بجای یکدیگر بکار میروند. ولی بین این دو اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکان آنلاینی، بر روی بستر وب و یا شبکه های کامپیوتری، برای خرید و فروش کالا و خدمات. هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین تبدیل به یک فروشگاه الکترونیکی شود. در بسیاری از مواقع تجارت الکترونیکی به معنای تجارت اینترنتی بکار برده میشود. اما تجارت الکترونیکی میتواند شامل هر تجارتی که از تکنولوژی اینترنت برای بهبود منافع و کارایی خود استفاده کند؛ شود.

انواع تجارت های آنلاین

تجارت های اینترنتی میتوانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند.

  • وب سایت ها
  • فروشگاه های اینترنتی
  • وبلاگها
  • اکانت های شبکه های اجتماعی

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در باره شروع یک کسب و کار اینترنتی به آن به پردازید. اگر شما در زمینه کامپیوتر و وب فعالیتی نداشته اید و یا اینکه قبل از این هرگز تجارتی را آغاز نکرده اید به موارد زیر دقت کنید.

منافع ایجاد یک کسب و کار اینترنتی

  • صرفه جویی در هزینه های اجاره و خرید لوازم
  • انعطاف بالا و بهینه سازی در تولید کالا و ارائه خدمات تحویل کالا
  • دسترسی به فروشگاه سایت بصورت 24 ساعته در سرتاسر ایران و جهان

برخی موارد نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود که ایجاد یک کسب و کار اینترنتی را به تعویق بیاندازید:

  • برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید درباره وب اطلاعاتی را بیاموزید.
  • هزینه های نرم افزار و سخت افزار
  • خطر کلاهبرداری ها و تقلب های اینترنتی

مدل های تجاری

وقتی که سازمان ها به سمت ورود به عرصه اینترنت حرکت کردند. باید انتخاب میکردند که کدام یک از مدل های تجارت آنلاین برای رسیدن به اهداف تجاری مد نظرشان بهتر عمل می کند. یک مدل تجاری تعیین کننده: کالاهای تجاری، سرویس های آنلاین، منابع درآمد، منافع تولید کنندگان و مشتریان، است. در مدل های تجارت آنلاین هم میتوان از همین تعریف استفاده کرد اما تمام این مراحل در فضای اینترنت انجام خواهند شد.

مدل های کسب درآمد

جزء کلیدی مدل تجاری، مدل کسب درآمد است. مدل کسب درآمد فریم ورکی است که برای کسب و کار شما درآمد ایجاد می کند. مدل کسب درآمد منابع درآمدی شما را مشخص خواهد کرد. در مدل های کسب درآمد میزان درآمد حاصله از هرکدام از منابع درآمد نیز تعیین میشود. فروش محصولات و سرویس های آنلاین، کسب درآمد از تبلیغات، و نحوه کسب درآمد از این روشها در مدل های کسب درآمد تعیین میشود.

امنیت در کسب و کار اینترنتی

امنیت در کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی بصورت طبیعی ریسک بیشتری از یک کسب و کار سنتی دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که از کسب و کارهای اینترنتی در برابر این ریسک ها کاملاً محافظت کرد. تعداد بسیار زیادتر کاربرانی که به یک کسب و کار اینترنتی مراجعه میکنند در برابر تعداد اندک کاربرانی که به کسب و کار های سنتی مراجعه میکنند. که این کاربران شامل مشتریان سایت، تولید کنندگان محصولات، کارمندان و تعداد بیشماری از بازدید کنندگان میباشند. با توجه به اینکه یک سیستم کسب و کار اینترنتی روزانه با حجم زیادی از بازدید کننده مواجه میشود و تمام این بازدید کنندگان باید مطمئن باشند که اطلاعاتشان در جایی امن و محرمانه قرار دارد. امنیت در کسب و کار های اینترنتی اهمیت ویژه ای میابد. هکرها بزرگترین ریسک در کسب و کار های اینترنتی هستند. یکی از بحث های مهم امنیتی در کسب و کارهای اینترنتی حفظ اطلاعات کاربران سایت بصورتی امن و قابل اعتماد است. در محافظت از داده ها باید صحت داده ها و یکپارچگی آنها را حفظ کرد. برخی از هکرها صرفاً با هدف آسیب زدن به اطلاعات، حملات خود را شکل میدهند. برخی از اقدامات امنیتی برای حفظ اطلاعات از صدمات و یا سرقت عبارتند از سخت افزارهای امنیتی، ذخیره سازهای داده ها، انتقال داده ها، نرم افزار های آنتی ویروس و دیوارهای آتش و سیستم های رمز نگاری اطلاعات.

یکی از موفقترین روش های کسب و کار اینترنتی دریافت نمایندگی یا فرنچایز است. با توجه به اینکه در این روش با به حداقل رسانی زمان اعتماد مخاطب به سایت و بالابردن نرخ تبدیل سایت بیشترین سود را برای یک فروشگاه آنلاین در بر خواهد داشت در این قسمت به جزئیات این روش تجاری می پردازیم.

فرنچایز چیست؟

فرنجایز عبارتست از دریافت نمایندگی از یک شرکت. با توجه به اینکه یکی از ویژگی های خدمات آنلاین گستردگی آن در سرتاسر مرزهای جغرافیایی است. دریافت نمایندگی برای فعالیت های آنلاین اندکی دشوار تر از دریافت نمایندگی برای کسب و کارهای سنتی است. اما هنگامیکه مباحثی مانند تحویل کالا به مشتری مطرح باشد اعطای نمایندگی بسیار کم هزینه تر از ایجاد یک فروشگاه در تمام نقاط دنیاست.

استفاده از سیستم فرنچایز برای همه کسب و کارهای اینترنتی میسر نیست. کسب و کارهایی که کالای دیجیتال عرضه می کنند امکان استفاده از این نوع کسب و کار را ندارند. در واقع این قبیل کسب و کار ها نیازی به این نوع تجارت ندارند و بدون نیاز به اعطای نمایندگی می توانند به سرتاسر دنیا خدمات ارائه دهند.

چرا باید هزینه های تهیه یک نمایندگی را متحمل شوید؟

یکی از ویژگی های بارز کسب و کارهای اینترنتی کاهش هزینه های شروع تجارت میباشد. در صورتی که اگر بخواهیم یک نمایندگی تهیه کنید قطعاً باید هزینه های زیادی را برای خرید یک نمایندگی بپردازید. اما چرا باید چنین هزینه هایی را به خودتان تحمیل کنید. یک فروشگاه آنلاین را تصور کنید که بتازگی تاسیس شده است. این فروشگاه باید سالها تبلیغات و هزینه کند تا بتواند بعنوان یکی از فروشگاه های آنلاین مطرح در کشور فعالیت نماید. حال تصور کنید این فروشگاه بتواند نمایندگی فروش یک برند معروف را اخذ کند به این ترتیب همه گیر شدن سایت و تبدیل شدن نام سایت به یک برند با سرعت زیادی انجام خواهد پذیرفت. وقتی که یک شرکت به شما نمایندگی اعطا می کند امکاناتی را نیز در ازاء دریافت هزینه نمایندگی در اختیار شما قرار میدهد از جمله این امکانات تامین کالای اولیه محصولات است. به این ترتیب بیشتر هزینه هایی که شما باید برای یافتن یک محصول باکیفیت صرف می کردید در این روش تجاری صرفه جویی می شوند.

تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

تبلیغات درون متنی

تحلیل بازار چیست و چگونه انجام می شود؟

بخش کلیدی طرح بازاریابی، تحلیل بازار است. نحوه تنظیم این بخش از طرح بازاریابی به میزان مهارت شما در بازار خاص محصولات شما و همچنین میزان جذابیت مالی بازار هدفتان بستگی دارد.

تحلیل بازار چیست و چگونه انجام می شود؟

تحلیل بازار چیست

تحلیل بازار، یک بررسی عددی و کیفی قابلیت های یک بازار خاص است. در این تحلیل اندازه بازار از نظر میزان و ارزش مورد تحلیل قرار می گیرد. در این تحلیل تنوع مشتریان، الگوهای خرید، رقبا، فضای اقتصادی و موانع ورود به این فضا و بررسی نحوه تنظیم بازار نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تحلیل بازار چگونه انجام میشود؟

اهداف بخش تحلیل بازار، در طرح کسب وکار، به سرمایه گذاران نشان میدهد که:

  • شما بازار هدف خود را میشناسید
  • بازار شما آنقدر بزرگ است که بتوانید یک تجارت پایدار در آن ایجاد کنید.

اولین مرحله از آنالیز بازار، مشخص کردن اندازه بازار است.

جمعیت شناسی و تقسیم بندی

اندازه بازار شما به اشخاصی وابسته است که میخواهید با آنها تجارت کنید. اگر در طرح تجاری هدف شما فروش به فروشگاهی کوچک یا یک رستوران باشد. شما در انتخاب بازار به یک رویکرد محلی نیاز دارید. اگر که شما طرح تجاری خود را برای رستوران های زنجیره ای مینویسید. به یک رویکرد شهری و یا کشوری نیاز دارید.

بسته به نوع بازار و نحوه تمرکز رقبا بر روی بازار ممکن است بخواهید که بازار هدف خود را به بخش هایی کوچکتر تقسیم کنید.

میزان و ارزش بازار

هنگام آنالیز اندازه بازار باید تعداد مشتریان بلقوه و ارزش بازار را نیز مورد بررسی قرار دهید. به مثال زیر نگاه کنید.

فرض کنید که شما امکان ایجاد فروشگاه در هر دو شهر A و B را دارید.

شهر ها

A

B

ارزش بازار

1 میلیار تومان

500 میلیون تومان

مشتریان بلقوه

2 شرکت بزرگ

1000 شرکت کوچک

رقبا

2 شرکت

10 شرکت

اگرچه که شهر B به نظر دارای رقابت بیشتری است (10 رقیب در برابر 2 رقیب در شهر A) و فرصت تجاری کمتری در آن مهیا است (500 میلیون تومان در برابر 1 میلیارد تومان) با وجود 1000 مشتری بلقوه، شهر B در واقع بازار قابل دسترستری از شهر A است که تنها 2 مشتری بلقوه در آن وجود دارد.

مشتری بلقوه

تبلیغات میان متنی

سئو سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.

تبلیغات میان متنی

مشتری بلقوه

تعریف مشتری بلقوه به نوع تجارت شما وابسته است. برای مثال اگر شما یک فروشگاه کوچک افتتاح کنید که لوازم اداری میفروشد، بازار شما تمام شرکت هایی می باشند که میتوانید کالای خود را به دست آنها برسانید. در این مثال هر شرکتی تنها یک نفر مسئول خرید دارد که شما باید برای مذاکره فروش با او صحبت کنید. با مشخص شدن مشتریان بلقوه نوبت به براورد ارزش بازار مقصد میرسد.

ارزش بازار هدف

برآورد ارزش بازار دشوارتر از تخمین تعداد مشتریان بلقوه است. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که آمارهایی که توسط سازمان های آمار یا شرکت های رقیب منتشر شده است را بیابیم. اگر چنین آمارهایی وجود ندارد براحتی میتوانید شرکتی را برای برآورد این آمارها استخدام کنید و یا اینکه خودتان برای انجام این براورد دست به کار شوید.

متد های تخمین میزان ارزش بازار

دو متد برای تخمین میزان ارزش بازار وجود دارد: متد bottom up approach و متد top down approach.

متد bottom up approach

تعداد مشتریان بلقوه را در میانگین میزان معاملات ضرب می کنیم.

در مورد مثالی در باره یک فروشگاه لوازم اداری زده ایم اگر بخواهیم از متد bottom up approach برای تخمین ارزش بازار "میزهای اداری" استفاده کنیم، باید فاکتور اول معادله خود یعنی اندازه بازار را با توجه به سیستم تحویل کالای شرکت برآورد کنیم. باید میزان خرید سالانه ادارات را تخمین بزنیم. در آخر هم مبلغ میانگین معاملات سالانه را برای تخمین ارزش بازار "میزهای اداری" محاسبه میکنیم.

به گام هایی که در زیر مشخص کرده ایم دقت کنید:

  • اندازه بازار میزهای اداری= تعداد شرکت ها و اداراتی که میتوانند مشتری ما باشند و در منطقه ای که میتوانیم به آن سرویس حمل کالا ارائه دهیم قرار دارند، ضربدر تعداد کارمندان این شرکت ها (فقط کارمندانی که در محل کار به میز احتیاج دارند را محاسبه می کنیم).
  • نرخ تجدید= 1 سال( عمر مفید یک میز اداری)
  • میزان معامله = تعداد میز اداری × نرخ تجدید
  • ارزش هر معامله = قیمت میانگین هر میز
  • ارزش بازار= تعداد معاملات × ارزش هر معامله

معمولاً برای بدست آوردن چنین اطلاعاتی نیازی به پرداخت هزینه نیست. شما براحتی باید بتوانید در محدوده ای که میتوانید کالای خود را به دست مشتری برسانید اطلاعات آماری مورد نظر خود را بیابید و یا آنها را گرداوری کنید. حسابدار شما باید بتواند عمر مفید کالای تولید شده توسط شما را محاسبه کند. شما میتوانید قیمت کالای خود را با سایر رقبا مقایسه کنید.

متد top down approach :

در این متد ما ابتدا ارزش بازار لوازم اداری در ایران را از گزارشات آماری یافته سپس با توجه به تعداد شرکت هایی که در این آمارها ذکر شده است و با داشتن تعداد شرکت هایی که در منطقه مد نظر ما فعالیت می کنند ارزش تقریبی بازار را در منطقه مد نظر خود محاسبه می کنیم. این عدد ضربدر تعداد کارمندان این شرکت ها شده و کل عدد بدست آمده بر تعداد کل کارمندان ایران تقسیم میشود. در این محاسبات هم باید تنها تعداد کارمندانی که از میز در سر کار خود استفاه می کنند را مورد نظر قرار داد.

اگر بخواهید میتوانید هر دو این متد ها را مورد بررسی قرار دهید و در صورتیکه عدد بدست آمده از این دو متد با هم اختلاف زیادی داشت مطمئن میشوید که در محاسبات اشتباه کرده اید.

بعد از انجام این مراحل باید بازار هدف خود را مشخص کنید.

تعیین بازار هدف

بازار هدف شما، مشتریان مد نظرتان میباشد. برای مثال اگر شما جواهر فروش باشید. شما میتوانید بر روی مشتریان عمومی و یا مشتریانی که بدنبال گرانقیمت ترین جواهرات هستند و یا برعکس مشتریانی که بدنبال جواهرات ارزان هستند تمرکز کنید.

نیازهای بازار

بخش نیاز بازار در طرح کسب و کار به سرمایه گذاران شما نشان میدهد که شما بدرستی مخاطبان کالای خود را میشناسید و میدانید آنها برای چه متقاضی کالای شما هستند!

در این قسمت شما باید جزئیاتی از دلایل خرید کالا و خدمات خود را ارائه بدهید. مثلاً خرید طلا از جواهر فروشی توسط مخاطبان عمومی و یا خریدارانی که وضع مالی متوسطی دارند به دو دلیل اصلی صورت میگیرد: خرید برای عروسی ها و خرید برای پس انداز. در قشر مرفه خرید جواهرات اغلب برای حفظ پرستیژ انجام میشود. در قشر ضعیف خرید طلا اغلب برای پس انداز انجام میشود. با شناخت هر کدام از این خریداران شما باید محصول خود را با خواسته آنها منطبق کنید. اگر شما میخواهید طلای خود را به قشر کم درآمد بفروشید احتمالاً نباید طلای خریداری شده دست دوم را دوباره آب کرده و طلایی نو بسازید. زیرا که مشتریان شما توان خرید چنین طلایی را ندارند.

در این بخش شما باید رقبای خود را نیز مد نظر قرار دهید ولی نیازی به اینکه بصراحت از آنها در طرح خود نام ببرید نیست. در بخش های بعدی طرح تجاری، شما در باره رقبایتان و نقاط قوت و ضعف آنها بحث خواهید کرد. کاری که در این قسمت باید انجام دهید این است که به سرمایه گذاران خود نشان دهید که شما مشتریانی را که رقبا در نظر نگرفته اند را هدف خود قرار داده اید. یک مثال برای این این منظور این است که اگر شما قصد دارید که یک کافی شاپ ایجاد کنید میتوانید بر روی این موضوع که مردم بیشتر برای آشنایی با یکدیگر به کافی شاپ مراجعه می کنند. و ایجاد یک فضای مناسب میتواند امتیازی باشد که شما را از رقبایتان جدا کند.

رقابت در بازار هدف

رقابت

در این بخش از تحلیل بازار باید رقبای خود را مشخص کرده و نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را مشخص کنید. شما باید زوایایی از بازار را بیابید که شرکت های رقیب در آن ضعف دارند و شرکت شما میتواند آن ضعف ها را بپوشاند.

برای آنالیز رقبای خود قابلیت های آنها را در برابر هر یک از نیاز های بازار بررسی کنید و قدرت رقابت خود با آنها را از نظر قیمت، کیفیت، نوع سروریس دهی مقایسه نمایید.

موانع ورود به بازار

در این بخش شما باید به این دو سوال اصلی سرمایه گذار خود پاسخ بدهید:

  1. چه چیزی مانع باز شدن، یک فروشگاه جدید بعد از شما و کسب 50% از تجارت شما میشود.
  2. با توجه به پاسخ قبل چه چیز باعث میشود که فکر کنید در ورود به بازار موفق میشوید.

برخی از موانع ورود به بازار :

  • سرمایه گذاری (پروژه ای که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد)
  • تکنولوژی(نیاز به تکنولوژی پیشرفته مانند نحوه غنی سازی اورانیوم)
  • برند(نیاز به هزینه بالای سرمایه برای تبدیل شدن به یک برند)
  • مجوزها(نیاز به داشتن گواهینامه و یا مجوزی خاص برای انجام پروژه)
  • تامین کالای اولیه(نیاز به تامین منابع اولیه از شرکت های خاص و یا از منابع محدود)
  • دسترسی به کانال های توزیع(انحصار توزیع کنندگان یا شبکه های اختصاصی توزیع)
  • محل (قرار داشتن فروشگاه در محل بورس کالا)

این موانع در کسب و کارهای مختلف متفاوت خواهد بود. نحوه مدیریت شما بر روی کسب و کارتان نیز در این موانع نقش بازی می کند. بنابراین نمی توان نکاتی را بصورت عمومی در ارتباط با آنها بیان کرد. شما میتوانید موانعی که برای ورود به بازار کسب و کار خود، تجربه کرده اید را با ما در میان بگذارید.

منابعی برای مطالعه بیشتر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت

  1. http://seokaranfrada.blogtez.com
  2. http://webonline.niloblog.com
  3. http://seokavan.avablog.ir/
  4. http://web-designer.bigsite.ir
  5. http://seo-webdesigner.avablog.ir
  6. https://seokar-ir5.blogsky.com
  7. www.seowebbaz.LoxBlog.Com
  8. https://webkavan.persianblog.ir
  9. http://webkavan.sitearia.ir
  10. https://5deb45e47d646.site123.me
  11. https://webkaran.blog4ever.com
  12. http://seowebkaran98.rozblog.com