در این مقاله به مزایای استفاده از رک در پروژه های مداربسته میپردازیم .
همانطور که میدانید ، سیستم های مداربسته کاربرد کنترلی و امنیتی دارند ، از این روتامین امنیت دوربین های مداربسته و بستر کابلکشی(که در مقاله های پیشین گفته شد)و همچنین دستگاه ضبط و کنترل آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رک چیست ؟

برای حفظ امنیت دستگاه ضبط که به دلیل جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز و خرابکاری یا دخل و تصرف در تصاویر ضبط شده ، دستگاه ها را در محفظه ای کابینت شکل با درب شیشه ای یا فلزی و یا ترکیبی از این دو قرار میدهند. این محفظه های کابینت شکل رک نام دارد.

رک ها در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود میباشد .
بعضی از دوستان و همکاران بر این عقیده اند که رک صرفا برای سیستم های شبکه و سوئیچینگ استفاده می شود ، در صورتی که این موضوع صحیح نیست .

استفاده از رک برای سیستم دوربین مداربسته

طبق توضیحات داده شده ، بزرگترین توجیح استفاده از رک در سیستم های مداربسته حفظ امنیت دستگاه میباشد .

نکته بعدی که حائز اهمیت است ، فیش ها و اتصالات کابل های دوربین به دستگاه می باشد که در اکثر موارد شاهد بوده ایم که بعد از گذشت زمان با کوچک ترین حرکت و لرزش دستگاه ، تصاویر قطع می شود . علت آن جابه جا کردن دستگاه به دلایل مختلف مثل نظافت و گردگیری و یا جابجایی محل استقرار دستگاه به دلیل تغییر دکوراسیون است .

فیش های BNC ، هر چقدر هم استاندارد لحیم یا پیچ و یا پرس شده باشند ، به مرور زمان و بعد از تکان خوردن های متوالی از جای خود خارج شده یا اتصال آنها ضعیف میشود که این موضوع باعث قطع شدن تصاویر می شود. حال اگر این دستگاه و متعلقات داخل رک قرار داده شوند دیگر نیاز به نظافت نداشته و لزومی برای جابجایی آن نیست .

دلیل دیگر برای استفاده از رک در سیستم مداربسته این است که گاهی در پروژه ها از آداپتور مرکزی به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود و تنها جایی که برای این قطعه از متعلقات سیستم ،امن و مطمئن است جایی جز رک نخواهد بود . دلیل اطمینان از امنیتمنبع تغذیه مرکزی ، این است که با آسیب دیدن آداپتور یا قطع برق220 و یا با جدا شدن یکی از کابلهای خروجی 12 ولت همه تصاویر به کلی قطع خواهد شد.

برق رک

رکهای استاندارد اغلب دارای یک یا دو فن ( هواکش و خنک کننده ) هستند و نیاز به برق دارند ، همچنین برق دستگاه و منبع تغذیه مرکزی از برق رک تامین خواهد شد .

سعی کنید حدالامکان از نزدیکی رک و از پشت پریز ها برق تهیه کنید که قابل قطع کردن نباشد و یا استاندارد ترین حالت برای تامین برق رک ، تهیه برق از کنتور اصلی می باشد ، به طوری که برای برق رک یک فیوز مینیاتوری به صورت جداگانه تهیه شود .

چه نوع رک برای کار ما مناسب است ؟

عموما رک ها در ابعاد و سایز های مختلف در بازار عرضه می شوند.

شما میتوانید بسته به ابعاد دستگاه و تعداد آن و نیز متعلقاتی که باید در کنار دستگاه قرار بگیرد مثل منبع تغذیه و در برخی از موارد مانیتور ، از رک های مختلف و با تعداد سینی مورد نیاز خود ، استفاده کنید.

پیشنهاد میشود از کوچکترین رک که برای قرار دادن حداقل یک دستگاه و آداپتور میخواهید استفاده کنید ، از اندازه 6 یونیت کوچکتر نباشد.

پکیج دوربین مدار بسته خرید دوربین مدار بسته قیمت نصب دوربین مدار بسته دوربین مداربسته هایک ویژن